Bιταμίνη D: το ελιξίριο της… γονιμότητας και της επιτυχίας στην εξωσωματική!

//Bιταμίνη D: το ελιξίριο της… γονιμότητας και της επιτυχίας στην εξωσωματική!

Bιταμίνη D: το ελιξίριο της… γονιμότητας και της επιτυχίας στην εξωσωματική!

Τι θα λέγατε αν μαθαίνατε ότι οι γυναίκες που έχουν έλλειψη βιταμίνης D έχουν τις μισές πιθανότητες να συλλάβουν με εξωσωματική γονιμοποίηση σε σύγκριση με τις γυναίκες χωρίς ανεπάρκεια βιταμίνης D; ‘Η ότι ένας λόγος που οι περισσότερες συλλήψεις γίνονται τους μήνες της μεγαλύτερης ηλιοφάνειας απ’ ότι το χειμώνα;

Είναι πλέον γεγονός ότι η βιταμίνη D αποτελεί σημαντικό παράγοντα ορμονικής εξισορρόπησης στις γυναίκες και αύξησης του αριθμού των σπερματοζωαρίων στους άνδρες. Γνωστή τώρα πια και σαν βιταμίνη της γονιμότητας, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM), η ανεπάρκεια βιταμίνης D σε γυναίκες που υποβάλλονται σε θεραπεία εξωσωματικής γονιμοποίησης, μειώνει κατά 40% την πιθανότητα εγκυμοσύνης τους. 

Τι είναι η βιταμίνη D

Πολύτιμη ωστόσο σε κάθε ηλικία, πρόκειται για μια λιποδιαλυτή βιταμίνη η οποία συνθέτεται στον οργανισμό κυρίως μέσω της επίδρασης του ήλιου και της υπεριώδους ακτινοβολίας του στο δέρμα, αλλά προσλαμβάνεται και από την κατανάλωση ορισμένων τροφών. Ο κύριος ρόλος της αφορά καταρχήν στη σωστή ανάπτυξη των οστών και τη διατήρηση της καλής φυσικής κατάστασης του σκελετού. Με τον όρο βιταμίνη D, αναφερόμαστε στην πραγματικότητα σε δύο μόρια, τη βιταμίνη D2 και τη βιταμίνη D3:

η βιταμίνη D2 (εργοκαλσιφερόλη) υπάρχει στα φυτά και είναι αυτή που κυρίως προστίθεται στα τρόφιμα –γάλα, γιαούρτι, δημητριακά- και,

η βιταμίνη D3 (χολοκαλσιφερόλη) παράγεται στο δέρμα με την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας και βρίσκεται στις ζωικές τροφές. Τελευταίες μελέτες δείχνουν ότι για να παραχθεί η βιταμίνη D3, δεν αρκεί να καθόμαστε για λίγα λεπτά στον ήλιο, αλλά και οι ακτίνες του ήλιου να πέφτουν σχετικά κάθετα στα επιμέρους εκτεθιμένα γυμνά σημεία του.

Η μέτρηση της βιταμίνης D στον οργανισμό γίνεται με το τεστ 25 (ΟΗ) D αίματος (25-υδροξυβιταμίνης D) και οι ιδανικές τιμές της στο αίμα είναι τουλάχιστον 75 nmol / L (30 ng / mL. Στις γυναίκες, η ανεπάρκεια βιταμίνης D διαπιστώνεται συχνά σε όσες έχουν σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (PCOS), με ένα ποσοστό 67-85% των γυναικών με PCOS να έχουν πρόβλημα γονιμότητας. Επίσης, τα χαμηλότερα επίπεδα 25OHD, συσχετίστηκαν με παχυσαρκία, αντίσταση στην ινσουλίνη, διαταραχές στην περίοδο και την ωοθυλακιορρηξία, μειωμένη επιτυχία εγκυμοσύνης, υπερτρίχωση, υπερανδρογοναιμία, και αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών ασθενειών. Έχει παρατηρηθεί ακόμη ότι η συνεχής έλλειψή της, μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη και να αυξήσει την πιθανότητα για σχιζοφρένεια. Και ας μην ξεχνάμε βέβαια ότι το σώμα μας χρειάζεται τη βιταμίνη D για να απορροφήσει το ασβέστιο. Χωρίς αυτό, εξασθενούν τα οστά οδηγώντας σε περαιτέρω επιπλοκές, που ακόμα κι αν ακουστεί υπερβολικό ισχύει: το 80% του πληθυσμού έχει συνέπειες από τη χαμηλή πρόσληψη βιταμίνης D!

Η σχέση της με τη γονιμότητα

Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου του Γκρατς στην Αυστρία, η βιταμίνη D αποτελεί δικλείδα ασφαλείας σε ό,τι αφορά την ορμονική ισορροπία στις γυναίκες αλλά και την αύξηση του αριθμού των σπερματοζωαρίων στους άνδρες. Η έρευνα των αυστριακών ειδικών ερευνητών στο θέμα, έδειξε ότι στις γυναίκες η βιταμίνη D αυξάνει τα επίπεδα των οιστρογόνων κατά 21% και της προγεστερόνης κατά 13%, ρυθμίζοντας τον εμμηνορροϊκό κύκλο και αυξάνοντας τις πιθανότητες σύλληψης. Αν λοιπόν σκοπεύετε να αποκτήσετε παιδί είτε με φυσική σύλληψη είτε με κάποια μέθοδο υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, η βιταμίνη D βοηθά στην δημιουργία καλής ποιότητας ωαρίων στις ωοθήκες και ταυτόχρονα βελτιώνει το περιβάλλον του ενδομητρίου αυξάνοντας τις πιθανότητες επιτυχούς εμφύτευσης του εμβρύου.

Από την άλλη, η αποκαλούμενη και«βιταμίνη του ήλιου»,  είναι ζωτικής σημασίας και στους άνδρες, καθώς ευνοεί σωστή ανάπτυξη του σπέρματος, ενώ παράλληλα αυξάνει τα επίπεδα της ανδρικής ορμόνης τεστοστερόνης η οποία δίνει ώθηση στη σεξουαλική επιθυμία τους. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η επίδραση της βιταμίνης D τόσο στις ανδρικές, όσο και στις γυναίκες ορμόνες του φύλου, δίνει μια πολύ εύστοχη εξήγηση στο γιατί τα ποσοστά σύλληψης μειώνονται τον χειμώνα και εμφανίζουν αύξηση το καλοκαίρι!

Ο ρόλος της στην εγκυμοσύνη

Αν και  για πολλά χρόνια υπήρχε η πεποίθηση ότι η πρόσληψη της βιταμίνης D πάνω 2000 (IU) την ημέρα κατά την εγκυμοσύνη, μπορούσε να προκαλέσει συγγενείς ανωμαλίες λόγω υπερβιταμίνωσης των μωρών, τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Η βιταμίνη D κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική για την ανάπτυξη του σκελετού του εμβρύου, ενώ οι αποθήκες της μητέρας σε βιταμίνη D, χρησιμεύουν για τη δημιουργία των αντίστοιχων αποθηκών που θα δημιουργήσει το έμβρυο. Ιδιαίτερο όμως ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα δεδομένα σχετικά με τον ευρύτερο ρόλο της βιταμίνης D στην ενδομήτριο ζωή του εμβρύου και τους κινδύνους που συνδέονται με την ανεπάρκειά της.

Ειδικότερα, η ανεπάρκεια βιταμίνης D στη διάρκεια της εγκυμοσύνης, έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης προεκλαμψίας, διαταραγμένη ανοχή στη γλυκόζη, σακχαρώδη διαβήτη κύησης, υψηλότερη πιθανότητα πρόωρου τοκετού και τοκετού με καισαρική τομή, νεογνού με χαμηλό σωματικό βάρος.

Πως να αυξήσετε τη βιταμίνη D στον οργανισμό

Το ίδιο μας το σώμα παράγει βιταμίνη D όταν εκτίθεται μέρος του γυμνό στο φως του ήλιου (π.χ. παλάμες, πρόσωπο και χέρια ή ισοδύναμη περιοχή της επιδερμίδας, για περίπου 5-15 λεπτά 4-6 φορές την εβδομάδα), επειδή όμως αυτό δεν είναι πάντα εφικτό, η φύση έχει προνοήσει να μπορούμε να λαμβάνουμε την βιταμίνη D και από τα τρόφιμα. Τώρα αν τα επίπεδά της στον οργανισμό σας είναι χαμηλά, θα πρέπει να συμπληρώσετε την ημερήσια πρόσληψή της με κάποιο διατροφικό συμπλήρωμα που θα σας υποδείξει ο γιατρός, ανάλογα με τις ανάγκες σας.

Πηγές της βιταμίνης D στη διατροφή:

  • Λιπαρά ψάρια (σολωμός, πέστροφα, σαρδέλα, σκουμπρί, τόνος σε κονσέρβα)
  • Συκώτι μοσχαρίσιο
  • Κίτρινα τυριά
  • Κρόκος του αυγού
  • Εμπλουτισμένο σε βιταμίνη D γάλα, γιαούρτι, χυμός πορτοκάλι κ.α.
  • Εμπλουτισμένα σε βιταμίνη D δημητριακά
  • Μανιτάρια
Επικοινωνηστε μαζι μας
2018-01-18T11:15:44+00:00 Δεκέμβριος 19th, 2017|0 Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο